Het Literaire Aardappelschiltaart Genootschap van Guernsey

 Het Literaire Aardappelschiltaart Genootschap van Guernsey is geschreven door Mary Ann Shaffer en Annie Barrows. Ik heb dit boek gekregen van Sinterklaas, hoewel ik niet specifiek om dit boek had gevraagd. Het boek is (gedeeltelijk) roze en heeft een interessante titel, mijn Sinterklaas dacht dus dat het echt een boek voor mij zou zijn. Daar kan ik Sinterklaas geen ongelijk in geven!

Het verhaal speelt zich af net na de Tweede Wereldoorlog. Ik ben normaal gesproken geen fan van oorlogsverhalen, maar dit is geen ‘standaard’ verhaal over de oorlog. De Engelse schrijfster Juliet krijgt op een dag een brief van een meneer Dawsey, hij heeft een boek in zijn bezit dat ooit van Juliet is geweest. Er ontstaat een lange briefwisseling tussen de schrijfster en de meneer Dawsey. Juliet is op zoek naar een onderwerp voor haar nieuwe boek, en toevallig brengt meneer Dawsey haar op een idee. De man brengt de schrijfster in contact met andere leden van het literaire genootschap waar hij lid van is (juist: het literaire aardappelschiltaart genootschap van Guernsey). Het genootschap is ontstaan tijdens de Duitse bezetting van het eiland Guernsey, en bestaat uit bijzondere mensen die je normaliter niet bij een literair genootschap verwacht. Na vele brieven besluit Juliet om persoonlijk een bezoekje te brengen aan Guernsey. Ze wordt verliefd op het eiland en de mensen van het literaire genootschap en besluit om van daaruit aan haar nieuwe boek te werken. Tijdens haar research ontdekt ze bijzondere verhalen over de oorlog en begint haar boek vorm te krijgen.

Het boek is zo verslavend dat ik zo snel mogelijk wilde weten hoe het zou aflopen. Uiteraard baalde ik toen ik de laatste bladzijde bereikt had en het verhaal uit was. Je wordt helemaal meegenomen in de bijzondere relaties die Juliet heeft met de leden van het literaire genootschap en positief verrast door de gebeurtenissen die hebben plaatsgevonden. Dit boek is zeker een aanrader, helemaal als je wil weten hoe dit unieke literaire genootschap aan een naam komt die zo bijzonder is.

