Een keukenmeidenroman

Het boek ‘een keukenmeidenroman’ is geschreven door Kathryn Stockett en onlangs verfilmd als ‘The Help’. Ik heb dit boek als afscheidscadeautje gekregen van twee lieve collega’s, zij hebben voor mij een kleine boodschap geschreven aan het begin van dit boek, dat maakt dit boek voor mij dus extra speciaal!

    Het verhaal beschrijft het leven van de zwarte hulpen die in dienst waren van de blanke rijke dames. Het verhaal wordt niet alleen geschreven vanaf het perspectief van de blanke vrouw die graag over de zwarte hulpen wil schrijven, maar ook vanuit het perspectief van de hulpen zelf. Hierdoor krijgt het verhaal meer diepte en kan de lezer zich beter inleven in de verschillende personages. Het boek geeft een goed beeld van de ernst van de rassenscheiding in Amerika in de tijd dat dit verhaal zich afspeelt. Destijds was alles nog gescheiden en waren er (ongeschreven) wetten om dit zo te houden, er is zelfs sprake van een apart toilet voor de zwarte hulp omdat die anders zwarte mensen ziekten kunnen verspreiden. Het leven van zowel de hulpen als van de blanke schrijfster lopen gevaar als uit zou komen dat zij bezig zijn met het boek. De blanke welstand heeft zoveel macht dat zij de zwarte hulpen letterlijk het leven zuur kunnen maken. Ondanks dat het boek veel ontroerende passages kent, gebeuren er ook hilarische dingen in dit boek. Zo besluit een van de hulpen om wraak te nemen op een blanke dame, omdat zij haar onterecht heeft beschuldigd van diefstal. Deze wraak neemt zij op zeer originele wijze!

Dit boek is zeker een aanrader! Helemaal als je wil weten op welke originele manier de hulp wraak heeft genomen, want dat ga ik je niet vertellen. De verfilming heb ik helaas nog niet gezien, maar ben wel nieuwsgierig hoe ze dat gedaan hebben. Zodra ik ‘The Help’ heb gezien zal ik jullie vertellen of en in welke mate de film overeenkomt met het boek, en welke beter is (nja het boek is altijd beter dan de film ;) )

