De 100 jarige man die uit het raam klom en verdween

Dit boek, met super lange titel, is geschreven door Jonas Jonasson (geweldige naam!) en is de winnaar van de Swedish BookSellers Award (weet niet precies wat die Award inhoudt, maar het staat in ieder geval op de kaft van het boek vermeld, dus het zal vast iets zijn om trots op te zijn). Ik ben dit boek meerdere malen voorbij gelopen in de boekwinkel, het leek mij maar niets. Ik verwachtte een verhaal over een demente oude man die een beetje rondslentert. Uiteindelijk heb ik het toch gekocht, omdat ik al van zoveel mensen had gehoord dat het een geweldig boek is,ik ben bezweken onder de groepsdruk ;).

Het verhaal speelt zich voor een deel af in Småland (waardoor ik de steeds moest denken aan een of andere grote Zweedse woonwinkel) en is werklijkwaar hilarisch. Eigenlijk zijn het twee verhalen door elkaar, met dezelfde persoon in de hoofdrol. Je leest gedeeltes over het avontuur dat Allan (de 100 jarige man) beleeft nadat hij uit het raam is geklommen, en je leest over de avonturen die Allan heeft beleefd vanaf dat hij een jaar of 14 was. Alle avonturen zijn wonderbaarlijk (echt waar, hoe verzin je het?), en in de meeste avonturen worden een aantal wetten niet zo heel nauw genomen. Soms deed Allan mij denken aan Forrest (van de film Forrest Gump), ook al is hij slimmer dan Forrest, hij komt af en toe een beetje naïef over. Of kan het hem gewoon allemaal niet zoveel schelen? Ondanks alles wat er gebeurt nadat Allan uit het raam is geklommen heeft het boek een gelukkig einde, wat wil een oude man nog meer?

In ieder geval is dit echt een hilarisch boek! Ik ben blij dat ik bezweken ben onder de groepsdruk en het toch gekocht en gelezen heb. Op deze manier wil ik ook wel 100 jaar worden (of ouder).

