Zandloper

Zandloper is een hardlooproman, geschreven door Abdelkader Benali. Een roman over hardlopen dus. Sinds een paar maanden ben ik weer begonnen met trainen voor de 5 kilometer (en dat is helemaal niks vergeleken met de afstanden die er in dit boek besproken worden, over de tijden zullen we het maar helemaal niet hebben…). Vriendje heeft dit boek ooit gekregen, en aangezien hij het nog niet gelezen heeft moest ik zelf maar gaan bepalen of het boek de moeite waard is.

De schrijver is tevens de hoofdpersonage in het verhaal. Hij beschrijft zijn hardlooptrainingen in Marokko die eindigen met zijn deelname aan de Halve van Egmond. Tijdens zijn langdurige verblijf in Marokko ontstaat er een bijzondere band tussen hem en de jongere hardloper Nouredinne met wie hij een kamer deelt en van wie hij veel kan leren op hardloopgebied. Via Nouredinne ontmoet hij de mooie Nadia. Hij wordt verliefd op haar, maar hij wil Nouredinne niet voor de voeten lopen en besluit haar uit de weg te gaan door zich helemaal op zijn trainingen te richten.

Het verhaal is zo opgezet dat de lezer het voorgeschoteld krijgt in een soort van gesprek. De avond voor de Halve van Egmond raakt Abdelkader met een onbekende man in gesprek en gaat hij uitgebreid in op zijn belevenissen in Marokko. Af en toe is de omschakeling tussen het verhaal en het gesprek een beetje onduidelijk, waardoor er verwarring bij de lezer kan ontstaan. In het begin stoorde ik mij een beetje aan de schrijfstijl, alsof het perse literair moest overkomen en er daarom maar lastige zinnen en vervelende woorden in moesten. Naarmate het verhaal vordert lees je over de schrijfstijl heen. Het boek heeft ervoor gezorgd dat ik er een paar extra hardlooptrainingen tussendoor heb gegooid, puur omdat ik door het verhaal zin kreeg om te lopen. Het verhaal op zich is interessant, maar niet perse een boek dat je gelezen moet hebben. Tenzij je jezelf heel erg hard wil motiveren om een stukje te gaan hardlopen ;)

