Negentien minuten

Negentien minuten is misdaadroman geschreven door Jodi Picoult, de schrijfster van het verfilmde ‘ My Sister’s Keeper’. Deze schrijfster werd mij aangeraden door een vriendin van mij, en toen ik een boek van haar tegenkwam in de uitverkoopbak (ik hou van uitverkoopbakken), heb ik het maar meegenomen.

Het verhaal speelt zich af in het kleine plaatsje Sterling, zo’n plaatsje waar iedereen je kent en waar nooit wat gebeurt. Tot Peter op een dag zijn pistolen meeneemt naar school en daar een gigantisch bloedbad aanricht. Peter wordt overmeesterd door een agent, maar niet voordat hij een aantal mensen van het leven heeft beroofd. Het hele stadje is in rep en roer, hoe is het mogelijk dat dit gebeurt in zo’n klein stadje als Sterling. Heeft niemand het kunnen voorkomen? Waarom heeft Peter dit gedaan? Juist omdat het zo’n klein stadje is, is iedereen betrokken bij dit schietincident. Iedereen kent de slachtoffers, maar ze kennen ook de dader. Zo ook de rechter die in eerste instantie het proces zou leiden. Haar dochter Josie was getuige van de schietpartij en heeft haar vrienden verloren, maar kan zich niets meer van de gebeurtenis herinneren.

In het boek lees je het verhaal door de ogen van verschillende personages. In het begin was het verwarrend dat er zo snel van personages werd gewisseld, hierdoor had je niet veel tijd om bekend te raken met het personages. Het boek is zo geschreven dat het moeilijk is om je niet in te leven in de hoofdpersonen. Zowel de slachtoffers als de dader hebben iets waardoor je met ze mee gaat leven. Het is een heftig verhaal en ik heb af en toe moeite gehad om mijn tranen in te slikken.

Aan het einde van het boek wordt Josie opgeroepen als getuige voor de verdediging. Het blijkt dat ze zich toch meer kan herinneren dan ze in eerste instantie had gezegd, maar wat ze zich herinnert brengt de zaak in een ander licht. Benieuwd naar wat Josie zich plotseling weer kan herinneren? Dan zou ik zeker het boek gaan lezen!

