De Vliegenvanger

‘Mijn naam is M. Ravelli. Ik ben bedrogen. Twee mannen hebben mijn naam gestolen. Ik hield van de één, dit is het verhaal van de ander.’  Zo luidt de opdracht in dit boek, die ook op de achterkant is weergegeven. Deze opdracht heeft ervoor gezorgd dat ik het boek heb gekocht, het heeft de bedoeling het verhaal mysterieus te maken, en dat is gelukt! De Vliegenvanger is geschreven door Ravelli, maar wie dat is of zijn blijft voor ons voorlopig onbekend, ook dit met het oog op de mysterie. Wel is bekend dat het verhaal gedeeltelijk geïnspireerd is door de dagboeken van monnik en kluizenaar Linders.

Peter Johannes Wanders wordt geboren als jongste telg van een Limburgs gezin. Hij krijgt een bijzondere band met zijn buurmeisje Loes en al op jonge leeftijd beloven zij om met elkaar te trouwen. Peter en Loes willen deze belofte eren, maar Peter is uitverkoren om door te studeren voor priester aan het seminarie. Terwijl hij verliefd is op Loes, en eigenlijk kuisheid hoog in het vaandel moet hebben, krijgt hij warme gevoelens voor een jongen. Wanneer dit bekend wordt, wordt Peter van het seminarie verbannen. Op zijn zoektocht naar zichzelf beleefd Peter het ene wonderlijke avontuur na het andere. Hij is onder andere circusartiest, journalist, bedelaar, graaf, schilder, en verzetsheld, maar bovenal is Peter Johannes Wanders zeer bekwaam als vliegenvanger.

De Vliegenvanger is een intrigerend boek waarin je soms met de hoofdpersoon meeleeft en hem de andere keer verafschuwt. Het boek deed mij vaag denken aan ‘De 100 jarige man die uit het raam klom en verdween’, vooral door de beschrijving van onwaarschijnlijke gebeurtenissen van een man op leeftijd (hoewel de gebeurtenissen zelf niet veel overeenkomen). In het boek wordt je heen en weer geslingerd door verschillende visies over de Katholieke kerk en het geloof op zich, hoewel bijna alle visies afkomstig zijn van dezelfde persoon (ook al draagt hij meerdere namen). Het boek staat vol met wijsheden en persoonlijke motto’s, die in sommige gevallen vast heel bruikbaar zullen zijn! Ik vond dit een heerlijk boek om te lezen en betreurde het dat ik de laatste bladzijde had bereikt.


