Een uitzonderlijke vrouw

De komende tijd kunnen jullie hier veel nieuwe titels verwachten, ik ben namelijk jarig geweest! En aangezien ik heel goed ben in het bedenken van cadeaus, heb ik nu mijn boekenkast nog voller kunnen proppen. Zo heb ik onder andere het boek ‘Een uitzonderlijke vrouw’ van Christophe Vekeman gevraagd, en gekregen natuurlijk.

Het verhaal gaat over Gwen, zij komt als jong meisje tot de conclusie dat zijzelf een geval apart is. Zij is niet zoals de rest, nee zij zou boven de grijze middelmaat uitsteken en echt iets belangrijks doen in haar leven. Na een moeilijke puberteit en het overlijden van haar vader besluit ze dat ze een psychoanalytica wilde worden. Ze gaat studeren en wordt een groot aanhangster van de gedachtegang van Freud. Nadat ze met haar vriend heeft gebroken blijkt ze zelf echter te worden zoals haar toekomstige patiënten, een hysterica, en gaat ze alles anders zien.

Gwen is inderdaad een geval apart, dat blijkt zeker uit het boek. Maar ze stijgt volgens mij niet boven de grijze middelmaat uit, in ieder geval niet op de manier waarop ze dat zelf in het begin gedacht had. Ze bereikt niets belangrijks en leidt op een gegeven moment zelfs een zeer middelmatig leventje. Gwen is een personage waar je geen vat op kan krijgen, net als je denkt dat je haar snapt gebeurt er weer iets wat je niet had verwacht.

Het boek is af en toe een beetje lastig om te snappen, dit kan deels komen doordat ik niet zo bekend ben met sommige Belgische woorden, maar ook de opbouw van de zinnen is een beetje lastig. Het boek houdt je wel bezig, je wil weten wat er nou precies zo uitzonderlijk is aan Gwen, maar zelfs nu ik het boek uit heb weet ik het nog niet…

