De onwaarschijnlijke reis van Harold Fry

De onwaarschijnlijke reis van Harold Fry is het debuut van Rachel Joyce. Het is een van mijn verjaardagsboeken, en ik ben bijzonder blij dat ik deze gevraagd en gekregen heb. Ik heb dit boek gevraagd omdat ik verwachtte dat het een beetje zou lijken op ‘De 100 jarige man die uit het raam klom en verdween.’  De boeken vertonen inderdaad een paar  kleine overeenkomsten, zo gaan ze beide over een wat oudere man die op een dag zomaar vertrekt, maar verder zijn het beide mooie en unieke verhalen.

Op een dag krijgt Harold Fry een brief van zijn oud collega Queenie, ze schrijft dat ze aan terminale kanker lijdt en dat hij zijn brief als afscheid moet beschouwen. Hoewel Harold haar al een aantal jaren niet meer gesproken heeft, of zelfs maar aan haar gedacht, raakt deze brief hem enorm. Hij schrijft een korte brief terug en verlaat het huis om deze te posten. Hij loopt naar verschillende brievenbussen, maar bedenkt dat hij meer voor haar wil doen. Hij besluit om naar haar toe te wandelen en begint aan een wandeltocht van het zuiden van Engeland naar het noorden, op niets anders dan zijn bootschoenen en zonder enige voorbereiding.

Terwijl je dit boek leest kan je niet anders dan van Harold Fry houden, een door en door goede man die er dankzij zijn moderne pelgrimstocht ervoor zorgt dat andere mensen weer hoop krijgen. Het boek leest makkelijk en snel en laat je de goede kanten van de mens zien. Zou het niet geweldig zijn als we allemaal af en toe een spontane pelgrimstocht gingen maken?

