The Hunger Games

The Hunger Games’  is geschreven door Suzanne Collins en het eerste deel van the Hunger Games Trilogy. De titel komt je waarschijnlijk bekend voor, aangezien het boek vorig jaar verfilmd is en aardig in de belangstelling heeft gestaan. De film had ik al gezien, maar natuurlijk moest ik het boek ook lezen. Helemaal aangezien ik zo benieuwd ben hoe het verder gaat en ik geen geduld heb om tot de volgende film te wachten. Dus zodra ik klaar ben met het schrijven over dit eerste deel van de trilogie, ga ik beginnen met lezen in het tweede deel.

De Hongerspelen is een jaarlijks terugkerend evenement dat wordt georganiseerd door het Capitool. Van elk van de twaalf districten worden 1 jongen en 1 meisje tussen de 12 en 18 jaar gekozen, die verplicht mee moeten spelen in de Hongerspelen. Het doel van het spel is alle andere deelnemers uit te schakelen en als enige levende deelnemer over te blijven. Als je wint dan heb je voor de rest van je leven roem en rijkdom (en je leeft dan nog, zodat je er in ieder geval van kan genieten). Katniss is dit jaar de deelneemster uit district 12, en hoewel ze tegen het Capitool en de Hongerspelen is, doet ze het beter dan ze zelf in eerste instantie verwacht had. Ze krijgt het zelfs voor elkaar om het Capitool te verslaan in haar eigen spel…

Het verhaal op zich is natuurlijk verschrikkelijk, een tv-show waarin 12 kinderen elkaar verplicht moeten uitmoorden. Maar het boek is goed en makkelijk geschreven (in ieder geval de Engelse versie die ik gelezen heb, maar ik verwacht dat de Nederlandse vertaling ook goed te doen is), en je kan niet wachten tot je weet hoe het afloopt, waarschijnlijk omdat het verhaal zo verschrikkelijk is en je hoopt op een goed einde.

Ik denk dat de film een goede versie van het verhaal weergeeft, maar zo als altijd is het boek veel beter. Je krijgt een veel beter inzicht in hoe Katniss in elkaar zit en wat ze precies denkt. Daarnaast is het boek veel gedetailleerder dan de film. Nu snel afsluiten en beginnen in het tweede deel, ben benieuwd hoe die zal zijn!

