The Hunger Games: Mockingjay (part 3)

Het derde en laatste deel van de trilogie The Hunger Games, geschreven door Suzanne Collins, is ook alweer uit! Deze boeken lezen als een trein (toevallig ook in de trein), zelfs in het Engels.

Nadat Katniss op wonderbaarlijke wijze haar tweede deelname aan de Hunger Games heeft overleefd begint het avontuur pas echt. Vanuit district 13 wordt er hevig gerebelleerd tegen het Capitool. Van Katniss wordt verwacht dat zij het gezicht van de revolutie wordt, de Mockingjay (onder andere vanwege de speld die zij vanaf de eerste Hunger Games heeft gedragen en die door haar acties als vanzelf als teken van de revolutie is geworden). Maar Katniss is nog herstellende van de Hunger Games en weet niet zeker of ze deze rol wel op zich kan nemen, helemaal als ze erachter komt dat Peeta in handen van het Capitool is en aandringt op wapenstilstand.

Het derde boek is misschien wel het spannendst, aangezien er geen boek meer na deze komt weet je niet zeker of Katniss het deze keer wel gaat overleven. Er gebeurt wel vrij veel in dit boek, hierdoor kan het soms een beetje verwarrend zijn, maar uiteindelijk vallen alle gebeurtenissen op hun plek. Persoonlijk vond ik het einde van het boek een beetje tegenvallen, de epiloog van wat waarschijnlijk het ‘happy end’ moet zijn is naar mijn mening een beetje aan de korte kant. Daarnaast voelde ik me (zo erg als ik me had ingeleefd in Katniss) verontwaardigd dat ze uiteindelijk niet meer credits heeft gekregen voor haar rol in de revolutie.

Ik heb alle drie de boeken met plezier gelezen. En hoewel het verhaal in het begin misschien een beetje luguber is, is het wel origineel. Ik denk dat dit een klassieker wordt (voor zover het dat nog niet is natuurlijk).

