De man zonder hond

20120917-200142.jpg
De man zonder hond is de titel van een literaire thriller geschreven door Håkan Nesser. Dit boek is het eerste deel van de inspecteur Barbarotti-reeks. In navolging van andere Scandinavische schrijvers probeert ook meneer Nesser de Nederlandse lezersmarkt voor zich te winnen. Ik heb het boek gekocht vanwege de titel, ik dacht serieus dat het over een man zonder hond zou gaan…

Na de beschamende vertoning van zoon Robert in een realitysoap op nationale televisie besluit de familie Hermansson om de verjaardagen van vader en dochter (samen 105 jaar oud) klein te vieren. De familie heeft elkaar al een tijd niet gezien en schijnbaar heeft niemand veel zin in deze saaie familiebijeenkomst. Maar dan wordt het feestje toch wat minder saai. De eerste avond gaat Robert een wandeling maken, waar hij nooit meer van terugkomt. Als de avond daarna ook kleinzoon Henrik niet meer terugkomt van zijn nachtelijke uitstapje staan zowel familie als politie voor een raadsel.

De man zonder hond is een vrij dik boek. Normaal gesproken kan een boek mij niet dik genoeg zijn, maar voor dit verhaal vond ik het boek eigenlijk te dik. Het boek is qua zinsopbouw en grammatica lelijk geschreven (of lelijk vertaald) en het verhaal vond ik ook tegenvallen. In het boek komt inderdaad geen hond voor, maar waar de man is die daarbij hoort… Al met al vond ik het tegenvallen, ik ben dan ook niet van plan om andere delen van deze serie te lezen.

