Wuthering Heights

20130109-111540.jpg
Hoewel Wuthering Heights van Emily Brontë als een klassieker in de Engelse literatuur wordt gezien, had ik het nog nooit gelezen. Toevallig kwam ik pas geleden dit exemplaar tegen, op de voorkant staat het schilderij ‘Lady Hamilton as Circe’ van George Romney afgebeeld. Dit schilderij heb ik een tijdje geleden in het echt mogen zien tijdens een expositie van Engelse schilderijen in het Rijksmuseum in Enschede. Het viel me toen positief op, onder andere omdat de lady er minder geposeerd opstaat dan bij de meeste andere schilderijen het geval was. Ik ben dan ook heel blij dat dit boek voor mij onder de kerstboom lag.

Mr. Lockwood huurt tijdelijk een woning van Mr. Heathcliff en besluit hem een burenbezoekje te brengen in zijn woning op Wuthering Heights. Eenmaal daar treft hij een vijandige sfeer en een onduidelijke gezinssamenstelling. Als Mr. Heathcliff niet heel sociaal blijkt te zijn, wordt Mr. Lockwood nieuwsgierig naar zijn geschiedenis. Hij haalt Mrs. Dean, het hoofd van zijn huishouding, over om meer te vertellen over Heathcliff en zijn familie. Zij heeft Heathcliff meegemaakt toen hij nog jong was en weet veel te vertellen over hoe hij was en hoe hij zo geworden is. Op die manier komt Mr. Lockwood erachter dat het niet altijd zo ongezellig is geweest op Wuthering Heights en dat Heathcliff nog altijd aan het rouwen is om zijn verloren liefde Catherine, en mede daarom het leven van zijn familie en medebewoners tot een hel maakt.

Natuurlijk heb ik regelmatig over Wuthering Heights gehoord, maar ik heb me nooit eerder in het verhaal verdiept. Ik moet dan ook eerlijk bekennen dat ik niet had verwacht dat Heathcliff zo gemeen en verdorven zou zijn en dat Catherine zich af en toe zo uit de hoogte en verwend zou gedragen. Het is in ieder geval een ander liefdesverhaal dan dat ik me had voorgesteld, maar het viel mij zeker niet tegen. Ik snap waarom dit verhaal uit 1847 tot een klassieker wordt bestempeld. Ik besef dat mijn samenvatting erg beknopt is en dat de belangrijkste aspecten van het verhaal niet aan bod komen, dus als je nieuwsgierig bent moet je het gewoon zelf gaan lezen!

