Watership Down

20130131-194800.jpg
Watership Down is meer dan 40 jaar geleden geschreven door Richard Adams. Ik heb jaren geleden de Nederlandse versie gelezen en af en toe dwaalden mijn gedachten nog wel eens af naar die dappere konijntjes. Toen heb ik besloten om deze klassieker nog eens te lezen, en dit keer in de originele taal.

Op een rustige dag in de konijnengemeenschap krijgt de kleine Fiver een visioen waarin groot onheil voor de hele gemeenschap wordt voorspeld. Zijn goede vriend en broer Hazel is een van de weinigen die hem gelooft. Ze weten een paar andere konijnen te overtuigen van de noodzaak om de gemeenschap te verlaten en samen gaan ze weg uit hun vertrouwde omgeving. Het kleine gezelschap konijnen reist verder en beleeft meer avonturen dan menig ander konijn in z’n korte leventje zal beleven. Niet alleen elil (natuurlijke vijanden), waaronder de mens, vossen en katten, maar ook andere konijnen blijken gevaarlijk te zijn. Dankzij de vooruitziende blik van Fiver, het goede leiderschap van Hazel en de moed van Bigwig lukt het ze om een nieuwe gemeenschap op te richten op Waterschapsheuvel.

Een terechte klassieker die me weer even heeft meegenomen naar de tijd dat ik een nog kleiner meisje was. Af en toe zou ik willen dat ik net zo moedig was als die kleine konijntjes die hun vertrouwde leventje achterlaten en ondanks alles een nieuw en beter leven beginnen. En wie wist ooit dat konijnen een eigen taal hadden (Lapine), ik heb in ieder veel nieuwe woorden geleerd. Wie overigens geen zin heeft om het boek te lezen, die kijkt toch lekker naar de vertekenfilming ervan! (Al is het boek uiteraard beter).

20130411-221017.jpg

