De vliegeraar

20130317-123855.jpg
Laatst hebben we een bezoekje gebracht aan de kringloopwinkel (dat is natuurlijk helemaal hip nu, vooral na de hit ‘Thrift shop’ van Macklemore) en daar kwam ik een paar boeken tegen voor een heel lief prijsje. Waaronder De vliegeraar van Khaled Hosseini. Uiteraard had ik al heel veel positieve verhalen gehoord over dit boek, maar ik was er nog nooit aan toegekomen om het zelf te gaan lezen. Nu dus wel!

Amir en Hassan groeien samen op in Kabul. Ondanks hun verschillende achtergronden en het verschil in status, lijkt er een mooie vriendschap tussen de twee jongens te ontstaan. Op de dag van een groot vliegertoernooi gebeurt er echter iets waardoor de vriendschap tussen Amir en Hassan op de proef wordt gesteld en ze uit elkaar groeien. Door het groeiende tumult in Afghanistan besluiten Amir en zijn vader naar Amerika te vluchten en is al het contact met Hassan verbroken. Een aantal jaar na het overlijden van zijn vader wordt Armir benaderd om een oude vriend van zijn vader op te zoeken in Pakistan. Wat Armir dan te horen krijgt zorgt ervoor dat zijn hele leven op z’n kop komt te staan en hij weer een bezoek moet brengen aan het onveilige Afghanistan.

De positieve reacties op dit boek begrijp ik helemaal, het is een mooi boek. Hoewel er erg veel nare passages in het verhaal voorkomen, zijn er zeker ook heel veel mooie. Het is een verhaal over de wrede situatie in Afghanistan, maar ook over een diepgaande vriendschap en sterke familiebanden. Het boek heeft mij een beter beeld van de omstandigheden in Afghanistan gegeven en is zeker een must read.

