Tijgers in rood weer

20130330-161952.jpg
Tijgers in rood weer is een roman geschreven door Liza Klaussmann. Mijn keuze om dit boek te kopen was puur gebaseerd op de titel en de omslag (die laatste kan je alleen niet op de foto zien, want die had ik er tijdens het lezen vanaf gehaald en ligt nog ergens zielig boekloos te liggen…)

Nick en Helena zijn nichtjes (ja, Nick is een vrouw) en wonen tijdens de oorlog in Tiger House, een oud huis dat al generaties in de familie is. Hoewel het een periode van schaarste is en ze erg sober leven, worden Nick en Helena dikke vriendinnen. Een band die ook in stand blijft na de oorlog, wanneer beiden met hun mannen naar een andere kant van het land verhuizen. Toch komt die goede band jaren later onder druk te staan. Wanneer Daisy en Ed, de kinderen van respectievelijk Nick en Helena, het lijk vinden van een vermoord dienstmeisje.

Het boek is opgebouwde uit meerdere delen, in elk deel worden gebeurtenissen beschreven vanuit het oogpunt van een ander personage. Hierdoor lees je eigenlijk steeds dezelfde gebeurtenis, dat kan een boek een extra dimensie geven, maar in dit geval vind ik het geen toegevoegde waarde. Wat het voor de lezer extra irritant maakt, is dat het verhaal niet chronologisch is geschreven en je soms echt moet terugbladeren om te kijken in welk jaartal je zit. En het taalgebruik is echt verschrikkelijk! Ik ben meerdere keren het woord ‘meesmuilde’ tegengekomen…

20130330-162309.jpg
Zegt genoeg lijkt me, niet echt een aanrader dus. Volgende keer toch maar de flaptekst lezen voordat ik een boek koop!

