Het menselijk lichaam

20130505-211648.jpg
Een paar jaar geleden heb ik ‘De eenzaamheid van de priemgetallen’ gelezen van Paolo Giordano. Dat boek is me altijd bijgebleven, dus toen ik ‘ Het menselijk lichaam’ van dezelfde Paolo Giordano tegenkwam kon ik het niet laten deze mee te nemen, en te lezen natuurlijk.

Egitto werkt als legerarts in Afghanistan. Hij is verantwoordelijk voor het behandelen van alle verwondingen en de gewone pijntjes en griepjes. Door de lange periode in het stoffige kamp krijgt Egitto last van spoken uit het verleden. Wanneer zijn oordeel over de gezondheid van een van de soldaten onjuist blijkt te zijn, en de betreffende soldaat ten onrechte meegaat op een gevaarlijke missie, zijn de consequenties voor Egitto. Door de gebeurtenissen is hij gedwongen om zijn spoken onder ogen te komen.

Dit is typisch een boek waarvan ik wou dat ik de achterkant had gelezen voordat ik het gekocht had. Dan had ik het waarschijnlijk niet gekocht namelijk. Ik ben geen fan van oorlogsverhalen en dit boek is alleen maar oorlog met hier en daar een psychologische dwaling van de soldaten. Het boek is wel goed en meeslepend geschreven, maar het verhaal op zich spreekt mij niet zo aan. Mocht je echter wel van dit genre houden dan zou ik deze zeker aanraden, vooral de inkijk in de gedachten van de jonge soldaten is zeer interessant.

