Joyland

20130715-211754.jpg
Joyland is de nieuwste thriller van Stephen King. Vroeger las ik heel veel van hem, en dan moesten de boeken zo snel mogelijk uit omdat het anders ten koste zou gaan van mijn nachtrust.

Devin Jones neemt een zomerbaantje bij Pretpark Joyland. Hier probeert hij door hard te werken en plezier te maken met z’n nieuwe vrienden zijn ex-vriendinnetje te vergeten. Niet lang nadat hij is begonnen als allround hulpkracht hoort hij verhalen over een gruwelijk moord die jaren geleden is gepleegd in het spookhuis van Joyland. Nadat zijn goede vriend zegt dat hij de geest van het slachtoffer heeft gezien, duikt Devin verder in het verhaal. Hij komt achter een waarheid die hem zelf bijna fataal wordt.

Voor een Stephen King vind ik dit een beetje een magere thriller. Het is lang niet zo spannend als ik gewend ben. Bovendien vond ik het verhaal niet heel origineel, een geest in een spookhuis is niet heel verrassend. Aan dit boek heb ik beslist geen slapeloze nachten overgehouden. Daarnaast is het boek geschreven alsof het door de hoofdrolspeler na tientallen jaren wordt verteld. Normaal gesproken heb ik daar niet zo veel op tegen, maar nu vond ik het een beetje irritant. Het is op zich niet een heel slecht boek hoor, maar voor een King vind ik het een beetje tegenvallen.

