A thousand days in Venice – an unexpected romance

20130826-133953.jpg
A thousand days in Venice is geschreven door Marlena de Blasi, en is voor zover ik begrepen heb (helemaal of gedeeltelijk) autobiografisch. Ik heb het in Venetië gekocht als souvenir, in een van de weinige boekwinkels die ik ben tegengekomen met een redelijk assortiment Engelstalige boeken.

Marlena de Blasi is een vrouw van middelbare leeftijd, ze woont in Amerika en is naast kok ook journaliste. Ze wordt door haar opdrachtgever naar Venetië gestuurd voor een serie artikelen over onder andere wijnbarretjes. Hoewel ze eerst een beetje sceptisch staat tegenover het mythische Venetië, merkt ze als snel dat ze verliefd wordt op stad en haar inwoners. Elk jaar komt ze er een paar keer terug, en op een dag ontmoet ze een Venetiaan van wie ze meteen houdt. Kort daarna besluit ze haar leven in Amerika op te geven om met haar vreemdeling te gaan trouwen en in Venetië te wonen. Een grote stap, maar het heeft voor haar geen moment verkeerd gevoeld. Hoewel het even wennen is aan de Italiaanse mentaliteit voelt ze zich al snel verbonden met Venetië. Net op dat moment besluit haar vreemdeling dat hij weg wil en op een totaal andere plaats wil gaan wonen.

Een mooi verhaal dat een Venetië beschrijft op momenten dat het niet overgoten wordt door toeristen. Het geeft een soms hilarisch beeld van de Italiaanse mentaliteit en van de buitenlandse kijk daarop. Daarnaast staan er een paar recepten in dit boek die het proberen zeker waard zijn. Door dit verhaal wil ik weer een keer terug naar Venetië, maar dan niet in het toeristische hoogseizoen, want ik heb het idee dat de stad nog zoveel mooier is dan dat ik haar heb gezien. Een dierbaar souvenir.

