Tales from Shakespeare

20130905-173837.jpg
Tales from Shakespeare is een introductie van de verhalen van Shakespeare door Charles en Mary Lamb. Zij hebben de verhalen zo herschreven dat ze leesbaar zijn als verhalen in plaats van toneelstukken. Hierbij hebben ze de letterlijke teksten van Shakespeare gebruikt en zijn ze bij alle noodzakelijke toevoegingen zo dicht mogelijk bij zijn stijl in de buurt gebleven.

20130905-174108.jpg
Na de tombe van Julia te hebben bezocht in Verona ben ik opnieuw nieuwsgierig geworden naar Shakespeare. Uiteraard kende ik de grote lijnen van zijn meest bekende stukken wel, maar niet de details en niet op de manier zoals hij ze beschreven heeft. Vandaar dat ik erg blij was dat ik dit boekje tegenkwam. Eindelijk een goede en vooral leesbare introductie van zijn werken.

Alle bekende komedies en tragedies komen terug in dit verzamelwerk. Naast Romeo and Juliet ook Hamlet, Othello, Macbeth, King Lear en nog veel meer. Heerlijk wegdromen in een voor mij bizarre wereld van romantiek en tragedie, waarbij jaloerse echtgenoten makkelijk tot moorden overgaan en vrouwen zich regelmatig voordoen als mannen. De stukken zijn duidelijk in de stijl van Shakespeare, maar door de verhalende stijl een stuk makkelijker te lezen en beter te begrijpen dan zijn originele werken. Dit is zeker een must read en een goede kennismaking met de klassiekers van Shakespeare!

20130905-174153.jpg

