Nachttrein naar Lissabon

20131127-132841.jpg
Nachttrein naar Lissabon, geschreven door Pascal Mercier, is een boek waar ik best lang mee bezig ben geweest. Nu ik ziek ben, heb ik de tijd om me ook eindelijk door de laatste paar pagina’s te worstelen. Begrijp me niet verkeerd, het is geen verschrikkelijk boek, het is meer een moeilijk boek.

Gregorius is docent klassieke talen in Bern. Na een onverwachte ontmoeting met een Portugese vrouw verlaat hij midden in de les het Gymnasium, met de bedoeling er niet weer naar terug te keren. Nadat hij in de boekhandel een boek van de Portugese Amadeu Prado onder ogen krijgt, raakt hij helemaal in de ban van diens filosofische inzichten. Hij vertrekt naar Lissabon om daar verder onderzoek te doen naar Prado.

Eigenlijk gebeurt er vrij weinig in dit boek, het draait vooral om de zoektocht naar Prado. Tijdens die zoektocht komt Gregorius vooral veel te weten over zijn zienswijze en zijn bijzondere leven. De teksten in het boek zijn diepgaand en filosofisch, waardoor het boek soms moeilijk leest en je echt je hoofd ernaar moet hebben staan. Een boek dat iets meer tijd en moeite vraagt om het goed te kunnen lezen.

