De Cirkel

20140215-211513.jpg
De Cirkel van Dave Eggers is de laatste tijd veel besproken en was boek van de maand bij De Wereld Draai Door. Een boek dat onder andere over social media zou gaan, dus ik kon absoluut niet achterblijven!

Mae krijgt via haar vriendin Annie een droombaan bij de Cirkel. Een vooruitstrevend bedrijf dat allerlei internetgerelateerde diensten aanbiedt en een monopoly positie heeft in de markt. De Cirkel streeft naar maximale participatie en transparantie van de hele wereld. Mae begint op customer experience (soort van klantenservice), maar weet zich al snel op te werken in het bedrijf en wordt een rolmodel als het gaat om transparantie.

Een verhaal dat soms een beetje voelt als science fiction, waarbij je hoopt dat het toch nooit zo ver gaat komen. Op andere punten komt het weer verontrustend dichtbij, helemaal als je nagaat wat je nu al over mensen kunt vinden op het wereldwijde web. Een boek waarbij ik regelmatig in de stress schoot, puur omdat ik me inbeeldde dat ik net als Mae een stuk of negen schermen tegelijkertijd in de gaten moest houden! Stiekem vond ik de hoofdpersoon (Mae dus) een beetje arrogant en naïef, maar dat doet absoluut geen afbreuk aan het verhaal. Het blijft spannend tot de laatste bladzijde, eigenlijk zelfs tot na de laatste bladzijde. Het enige minpuntje aan dit boek… Ze sturen sms’jes! Dat is zo jaren 00 ;-) Zeker een must read!

