En dan nog iets

Na ‘Taal is zeg maar echt mijn ding’  heeft Paulien Cornelisse nu het boek ‘En dan nog iets’  geschreven. Het is een verzameling van korte stukjes en anekdotes die allemaal gerelateerd zijn aan taal, en gaat in dezelfde trant verder als haar eerdere boek.

Paulien Cornelisse heeft een geweldige kijk op ons taalgebruik. Ze veroordeelt en verbetert verkeerd taalgebruik (meestal) niet, maar analyseert het en komt tot hilarische conclusies. Zo is er een aantal bladzijden gewijd aan het schelden met mannelijke geslachtsdelen. Ik heb geleerd dat als je een man echt wil kwetsen je beter voor ‘Slappe lul’  kan gaan dan voor ‘klootzak’, nou als dat niet handig is om te weten!

Er is ook een super grappige anekdote over katprojectie. Er schijnt een theorie te zijn dat je tegen je katten zegt wat je eigenlijk tegen jezelf wil zeggen. Dat heeft me aan het denken gezet, ik praat namelijk nogal veel tegen onze twee poezebeesten, maar het zou toch wel een beetje vreemd zijn als ik dat allemaal tegen mezelf zou zeggen…

En dan nog iets is echt een heerlijk grappig boek. Ik heb een aantal keer gehad dat de tranen over mijn wangen biggelden (kijk dat is nou een leuk woord!) Gelukkig las ik het grotendeels terwijl ik in mijn eentje op de bank zat, en niet bijvoorbeeld in een overvolle treincoupé. Dit boek is zeker een aanrader! Zoals ik al schreef zijn het kleine anekdotes, dus ook voor de mensen die minder lezerig (is dat een woord?) zijn is het goed te doen.

