The book thief

20140403-161141.jpg
The book thief van Markus Zusak is verfilmd en draait nu in de bios, maar voordat ik ‘m in de bios wil zien moet ik natuurlijk eerst het originele werk lezen! (Wel een beetje laat, ik had ‘m natuurlijk al veel eerder moeten kopen en lezen, nu heb ik een filmeditie van het boek… En filmedities zijn stom!)

Op zeer jonge leeftijd verliest Liesel niet alleen haar broertje maar ook haar biologische moeder. Terwijl haar moeder haar naar haar pleegouders brengt overlijdt haar broertje, bij zijn graf weet ze haar eerste boek te bemachtigen. Hoewel ze niet kan lezen is het boek haar meest waardevolle bezit, het houdt de herinnering aan haar broertje en haar moeder levend. Terwijl ze langzaamaan leert lezen krijgt ze de smaak te pakken en wordt de honger naar boeken en nieuwe woorden steeds groter. Er breken moeilijke tijden aan in het door Hitler geregeerde Duitsland, maar haar gestolen boeken weten haar op de been te houden.

Wat een bijzonder boek en met een bijzondere verteller. Ik denk dat dit het eerste boek is dat ik gelezen heb met ‘ de dood’ als de verteller. Zeer origineel! Een mooi verhaal, en dat voor een boek dat zich afspeelt in de Tweede Wereldoorlog (sorry, maar nog steeds geen fan van het genre). Dit boek is zeker het lezen waard, en ik hoop dat de film het een beetje eer aandoet. We zullen het zien!

