Scapa

20140601-163912-59952737.jpg
‘Mijn naam is M. Ravelli, twee mannen hebben mijn naam gestolen. Het verhaal van de één heb ik beschreven in De Vliegenvanger. Dit is het verhaal van de ander.’ Scapa, echo van een verzwegen verleden, is het langverwachte tweede deel in de trilogie rondom Ravelli.

Tonio groeit op in een relatief arm gezin in het mooie Italië. Hij heeft de ambitie om later geneeskunde te gaan studeren, maar door de slechte financiële situatie van het gezin lijkt het erg onwaarschijnlijk dat hij die studie kan gaan doen. Totdat de plaatselijke notaris Don Camozzi de rol van Godfather op zich neemt en zich over Tonio ontfermt. In de Italiaanse maffia krijgt Tonio de bijnaam Scapa. Zowel bij zijn studie als in bij zijn maffiapraktijken lijkt het hem voor de wind te gaan, maar dan wordt hij verliefd op de dochter van een rivaliserende familie.

De boeken van de trilogie, of in ieder geval de eerste twee, kunnen prima los van elkaar gelezen worden. Dit verhaal had namelijk niet heel veel te maken met De Vliegenvanger, maar zorgt wel voor een beetje verdieping van het verhaal. Ik vond dit boek minder dan het vorige, voornamelijk omdat ik verhalen over maffia en afrekeningen en dergelijke niet heel interessant vind. Toch blijft het een intrigerende opzet en ben ik benieuwd naar het derde boek. Naar verwachting komt het derde deel in 2016 uit en zal het Jessica gaan heten.

