Versleuteld

20140718-193754-70674194.jpg
Ik was jarig, en toen kreeg ik boeken (en boekenbonnen). Versleuteld van Donald Nolet was er een van. Dit boek stond op mijn zorgvuldig samengestelde verlanglijstje omdat het de winnaar van de gouden strop 2014 en de schaduwprijs 2014 is. Dat beloofde dus veel goeds!

Wanneer de grootmoeder van Joshua bezoek krijgt van twee Amerikaanse mannen ziet ze kort daarna Joshua aan voor zijn grootvader. Joshua heeft nooit geweten wie zijn grootvader was en besluit op onderzoek uit te gaan. Wie was zijn grootvader en waarom hebben twee Amerikaanse mannen plotseling interesse in deze man? De zoektocht naar Walther Gruber (de vermeende grootvader) houdt niet alleen Joshua bezig, als snel blijkt dat er meer mensen naar hem op zoek zijn. Joshua komt terecht in een vreemd scenario waarin hij wordt meegenomen naar gebeurtenissen aan het begin van de Tweede Wereldoorlog. Iedereen lijkt er een verborgen agenda op na te houden, wie kan hij nog vertrouwen en waar is Walther Gruber?

De verwachtingen waren hoog gespannen, misschien iets te hoog. Hoewel ik het wel een leuk boek vind, ben ik er niet zo lyrisch enthousiast over als sommige anderen. Misschien omdat het niet helemaal mijn onderwerp is, of omdat de schrijfstijl me net niet helemaal kon pakken. Een spannend boek met een bijzonder plot, maar wat mij betreft niet perse een aanrader.

