Het hart van alle dingen

20140731-222007-80407856.jpg
Het hart van alle dingen is geschreven door Elizabeth Gilbert, onder andere bekend van Eat pray love, wat ik zeker een must read vond. Ik was dan ook erg blij dat ik dit veeeeel dikkere boek voor m’n verjaardag cadeau kreeg. En de kaft is een plaatje!

Alma Whittaker groeit op in een bevoorrecht gezin. Ze heeft een grote financiële en intellectuele voorsprong op haar leeftijdsgenoten, wat voor een vrouw bijzonder is rond het jaar 1800. Hoewel ze qua kennis alles heeft wat haar hartje begeert en ze ook qua boeken en geld niets te kort komt, heeft ze op sociaal gebied en in de liefde weinig aanspraak. Nadat haar vader is gestorven en ze alleen is achtergebleven op het grote landgoed White Acre, besluit ze dat ze meer van de wereld wil zien en meer wil onderzoeken dan alleen de mossen die op White Acre groeien. Ze reist naar Tahiti en komt daarna via een omweg terecht in Amsterdam, waar ze familie heeft wonen. Hoewel ze nu al aardig op leeftijd is, heeft ze nu pas echt het idee dat ze leeft.

Op dit boek heb ik gewacht! Een heerlijk boek om in op te gaan en waar je niet te snel wordt uitgetrokken omdat je de laatste pagina hebt bereikt. Een heel uitgebreid en diepgaand verhaal rondom de intelligente Alma, een mooi personage die ik zoveel meer had gegund dan dat ze in dit boek heeft gekregen. Wat mij betreft heeft Elizabeth Gilbert het weer gedaan, een aanrader!

O trouwens, de benen en staart in de foto zijn niet van mij, maar het boek wel ;-)

