Morten

IMG_2364.JPG
Onderweg van de supermarkt naar huis liep ik net langs de boekwinkel toen het heel hard begon te regenen. Noodgedwongen moest ik schuilen en tja… Toen viel mijn oog op het boek Morten van Anna Levander (pseudoniem van journalistenduo Annet de Jong en Dominique van der Heyde), het eerste deel van de Morten trilogie. Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit boek vooral heb meegenomen omdat de roze boeken in mijn kast ondervertegenwoordigd zijn, en dit boek heeft een roze rug. Dat neemt niet weg dat ik daarnaast erg nieuwsgierig was naar het boek van dit journalistenduo.

Marijn Flanders vindt in het archief van de uitgeverij waar ze werkt een twintig jaar oud manuscript. Na een paar bladzijden wordt ze nieuwsgierig, het verhaal lijkt waarheidsgetrouwer dan ze in eerste instantie dacht. Ze herkent de naam van Morten Mathijsen, de belangrijke tweede man van de partij De Nieuwe Liberalen, die het nu erg goed doet in de peilingen. Ze vermoed dat de gebeurtenissen die in het manuscript beschreven worden weleens erg interessant kunnen zijn in het licht van de huidige verkiezingen. Ze besluit te infiltreren in de partij en maakt van dichtbij mee hoe Morten een gooi doet naar het premierschap en ook hoe een duistere zaak roet in het eten dreigt te gooien.

Een spannend en interessant boek dat zich afspeelt in ons eigen politieke landschap. Het boek is vlot geschreven zonder dat het heel voorspelbaar wordt. Er zijn wel een aantal verhaallijntjes die in dit eerste deel niet verder worden uitgewerkt, ik hoop daar in de volgende delen meer over te lezen! En zowel het einde als de epiloog zijn schokkend (de epiloog overschaduwt wel een beetje het einde van het eigenlijke verhaal, dat is wel jammer). Ben erg benieuwd naar het volgende deel, dat in januari van 2015 zal verschijnen.

