The Confessions of Catherine de Medici

IMG_2558.JPG
Je kunt in de Loirestreek in Frankrijk weinig kastelen binnenlopen waar Catherine de Medici niet haar stempel op heeft gedrukt. Dankzij onze vakantie ben ik al aardig wat te weten gekomen over deze veel besproken koningin die via haar man en zonen over Frankrijk regeerde in de zestiende eeuw. Het was wel wat teleurstellend dat er geen interessante boeken over haar leven te koop waren, in ieder geval niet in het Engels. Gelukkig hebben we tegenwoordig het internet waar je heeeeel veel boeken kunt kopen, zo ook The Confessions of Catherine de Medici van C.W. Gortner.

Catherine de Medici wordt door Italië uitgehuwd aan Frankrijk, waar ze op jonge leeftijd de vrouw wordt van troonopvolger Henri. Na een moeilijke start van het huwelijk en veel rivaliteit van de minnares van Henri, Diane de Pontiers, lukt het Catherine om Henri meerdere troonopvolgers te baren. Na het overlijden van haar man staat Catherine meerdere van haar zoons ter zijde bij het regeren van het land en raakt ze verwikkeld in verregaande geloofsoorlogen.

Hoewel dit een fictionele vertelling is van het verhaal van Catherine de Medici, heeft het ongetwijfeld veel raakvlakken met de realiteit. Het verhaal is in ieder geval de soap die ik ervan verwacht had. En een feest der herkenning als het om de vele kastelen gaat! Op die manier heb ik stiekem een beetje de vakantie herbeleefd, heerlijk! Wat mij betreft een must read, maar mogelijk is mijn mening gekleurd door de fijne vakantieherinneringen.

