Duizend schitterende zonnen

/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/1b7/33631415/files/2014/12/img_2947.jpgHoewel de zomer mijn favoriete seizoen is, hou ik van december vanwege de lampjes, gezelligheid, het eten en de cadeautjes. Van de Sinterklaas bij mijn schoonouders heb ik onder andere Duizend schitterende zonnen gekregen, geschreven door Khaled Hosseini (bekend van De Vliegeraar en En uit de bergen kwam de echo).

Na een ongelukkige jeugd wordt Mariam op 15-jarige leeftijd uitgehuwelijkt aan de veel oudere Rasheed. Na heel wat miskramen blijkt dat Marian Rasheed niet kan geven wat hij het liefst wil, een zoon. Na bombardementen in Kabul redt Rasheed het meisje Laila uit het puin, en neemt haar aan als zijn tweede vrouw. In het begin is er sprake van wantrouwen en jaloezie tussen Mariam en Laila. Maar nadat Rasheed ook aan Laila zijn ware aard laat zien, worden de vrouwen bondgenoten en beste vriendinnen. De vraag is of hun kleine bondgenootschap genoeg is om hun tirannieke man en de oorlog in Afghanistan te overleven.

Duizend schitterende zonnen is een verhaal over onder andere oorlog, onderdrukking, machtsmisbruik, verlies en verdriet. Maar ook over liefde, moed en vriendschap. Een dankbaar boek, het laat je beseffen hoe goed je het hebt. Dat je zelf mag kiezen met wie je wil trouwen, dat je mag werken, dat je geen honger hebt. Een boek dat zelfs na alle onheil en wanhoop een positieve noot heeft, een echt must read!

December is niet alleen de tijd van lichtjes en gezelligheid, ook de tijd van jaaroverzichten en goede voornemens. Mijn goede leesvoornemens voor 2015 zijn nog in de maak, maar dankzij de hashtag #mijn2014stapelgedicht van @bibliotheek op Twitter, heb ik al wel één van de belangrijkste gebeurtenissen van afgelopen jaar samengevat in boektitels! En dat is natuurlijk mijn verloving met Vriendje <3

/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/1b7/33631415/files/2014/12/img_2898.jpg

