Dief van de tijd

IMG_3222Oké ik geef het toe, ik had een leesdipje en daarom heb ik jullie een klein beetje verwaarloosd. En dat na zo’n goed begin van het leesjaar, sorry! Maar ik beloof beterschap, want ik heb een hele stapel boeken liggen die erom schreeuwen om gelezen te worden.
Nadat ik The Time Traveler’s Wife uit had, raadde Vriendje mij Dief van de tijd aan. Dit boek is geschreven door John Boyne (o.a. bekend van De jongen in de gestreepte pyjama, dat boek heb ik niet gelezen maar de film was echt heeeeeel zielig!), en het valt voor de reading challenge ik de categorie ‘recommended by a friend’.

Matthieu Zéla is een uitzonderlijke man, met een heel bijzonder leven. Nadat hij met zijn halfbroertje Tomas van Parijs naar Engeland is gereisd, neemt zijn leven de ene bijzondere wending na de andere. Hij overleeft zijn halfbroertje, en de volgende acht generaties Tomassen en leeft ruim 250 jaar. Het is namelijk zo dat als Matthieu 50 jaar wordt, zijn lichaam stopt met verouderen en hij de volgende twee eeuwen een man van middelbare leeftijd lijkt. En in die twee eeuwen ziet hij de ene na de andere Tomas zich in het noodlot storten, zonder er ook maar iets aan te willen of kunnen doen. Maar bij de negende generatie is het anders, ondanks dat Tommy hard op weg is richting hetzelfde einde als zijn voorvaderen is Matthieu vastbesloten om deze Tomas te redden. Nadat Tommy een overdosis drugs heeft genomen, is het echter nog maar de vraag of het hem gaat lukken deze generatie voor de ondergang te behoeden.

Dit boek heet terecht Dief van de tijd, want het kostte me echt heel veel tijd en moeite om het uit te lezen. Ik weet niet precies waar het aan lag, maar het verhaal sprak me niet genoeg aan. Later bleek ook nog dat Vriendje dit boek zelf ook niet heeft uitgelezen, dat had hij ook wel eerder mogen zeggen! ;-) In het verhaal wordt steeds versprongen in de tijd, de ene herinnering komt uit het recente verleden en het hoofdstuk daarna herinnert Matthieu zich weer iets van twee eeuwen geleden, erg verwarrend! Wat mij betreft dus geen aanrader.

