Turks Fruit

IMG_3239
Turks Fruit! Ik heb zulke goede herinneringen aan dit boek, geschreven door Jan Wolkers en nu met een bijzondere roze kaft met billen. Ik heb dit boek voor het eerst zo’n tien jaar geleden gelezen voor mijn leeslijst op de middelbare school (ja zo jong ben ik nog!) Rond die tijd zaten Vriendje en ik in onze pre-verkeringstijd en Turks Fruit werd een beetje ons ding (het boek, niet perse de Turkse lekkernijen), we hebben samen de film gekeken en hij heeft me meegenomen naar de musical (met Antonie Kamerling!). Dus een goed boek om te herlezen tijdens het aftellen naar onze bruiloft en zo vlak voor Valentijnsdag! En als bonus telt het voor de leeschallenge mee als ‘book that you were supposed to read in high school’.

Erik heeft zijn ideale vrouw gevonden in de mooie, sexy, roodharige Olga. Vanaf het moment dat zij hem een lift geeft, krijgt hij haar niet meer uit zijn hoofd. Het gevoel is wederzijds en al snel trekt ze bij hem in en leiden ze samen een kunstenaarsleven waarin ze weinig te besteden hebben, maar elkaar en de seks hebben en ultiem gelukkig zijn. Tot het moment dat Olga zich van hem af lijkt te zetten, vreemd gaat en van hem wil scheiden. Sinds ze weg is lijkt het leven voor hem bijna geen zin meer te hebben, hij vlucht in betekenisloze seks met vrouwen die geen van allen aan Olga kunnen tippen en maakt dertien-in-een-dozijn kunst. Maar dan komt hij haar weer tegen en lijkt het soms weer heel even op vroeger, maar ze is zo veranderd, ze is zijn mooie sexy Olga niet meer en de kans dat ze ooit weer samen gelukkig zijn is voorgoed verkeken.

Het blijft een mooi liefdesverhaal, met een verdrietig einde en af en toe een paar vieze details. Grappig hoeveel details je vergeet na al die tijd. Ik ben misschien (oké, waarschijnlijk) een beetje bevooroordeeld als het over dit boek gaat, maar eigenlijk vind ik dat iedereen dit boek een keertje gelezen moet hebben. En anders op z’n minst de film moet hebben gezien (met Rutger Hauer!), maar het boek is beter hoor!

