De laatste liefdesbrief

Ohooh ik moest 5 minuutjes wachten op een station, een station met een boekwinkel. Ik liep naar binnen en zag De laatste liefdesbrief van Jojo Moyes, en ik was in een romantische bui (want ik ga over 76 dagen trouwen, maar dat wist je waarschijnlijk al ;-)), dus kon ik het boek onmogelijk laten liggen. Het vorige boek dat ik van Jojo Moyes gelezen heb, Voor jou, was een echte must read en dat schept natuurlijk verwachtingen. Voor de reading challenge valt dit boek in de categorie: A book from an author you love that you haven’t read yet. 

Ellie is een echte workaholic, ten minste dat was ze. Sinds ze een relatie heeft met een getrouwde man lijkt ze de kantjes er een beetje vanaf te lopen. Bij de krant waar ze als journalist werkt krijgt ze nog een laatste kans om het roer om te gooien. Ze vindt in het archief van de krant een 60-jaar oude liefdesbrief  en die raakt haar diep. In de brief vraagt de schrijver aan de vrouw of ze haar man voor hem wil verlaten en mee wil naar Amerika. In haar zoektocht naar het verhaal achter de brief gaat ze anders naar haar eigen relatie kijken. Verdient ze echt niet beter dan tweede keus te zijn voor een man die waarschijnlijk nooit zijn vrouw voor haar gaat verlaten? 

Een mooi romantisch verhaal met toch een paar minder romantische elementen. We lezen hoe vroeger twee geliefden elkaar meerdere malen zijn misgelopen door bizarre omstandigheden. We lezen hoe ongelukkig mensen kunnen zijn in een verkeerde relatie. We lezen meerdere laatste ‘liefdesbrieven’ waarin relaties worden beëindigd. En toch houden we tijdens het lezen hoop, er komt toch heus wel een happy end? Misschien niet het einde waar we op hopen of die we verwachten, maar toch een happy end. Het verhaal is minder indrukwekkend dan Voor jou, maar daarom niet minder mooi. Wat mij betreft zeker een aanrader! 

Nadat we in ondertrouw zijn gegaan kregen we van Vriendjes ouders een knalroze fotolijst. Met daarin een brief van mij aan Vriendje uit onze eerste verkeringsperiode (2003!). Super leuk om terug te lezen, en gelukkig niet een laatste liefdesbrief. Opvallend is dat ik veel woorden in mijn brief liet eindigen op een Z, ach ja wat kan ik zeggen… Ik was 15. 

