Vier plus één

  Vier plus één - Jojo Moyes  

Wat is er fijner dan op een druilerige zaterdagochtend een boek te lezen? Niet veel in ieder geval! Mijn reading challenge vraagt om een boek met een getal in de titel, en ik las ‘Vier plus één’ van Jojo Moyes. En die heeft zelfs twee getallen in de titel, zou die dan dubbel tellen? Jojo Moyes ben je waarschijnlijk al vaker tegengekomen op mijn blog, laatst las ik De laatste liefdesbrief, en ze is natuurlijk vooral bekend van het super mooie boek Voor jou

Vanwege een reeks onwaarschijnlijke gebeurtenissen wordt Ed Nicholls de chauffeur van de meest bizarre roadtrip ooit. Samen met zijn schoonmaakster, haar in elkaar geslagen depressieve stiefzoon, haar superslimme dochter met wiskundeknobbel en hun grote niet zo lekker ruikende hond, is hij op weg naar Schotland. Met een maximum snelheid van 60 km per uur beloofd het ook nog eens een hele lange ongemakkelijke reis te worden. Wonder boven wonder komen ze precies op tijd in Schotland aan voor de wiskunde olympiade waar dochter Tanzie aan mee gaat doen. Jammer genoeg blijkt de hele Olympiade een grote mislukking. Terwijl Ed alleen weer op weg naar huis is, merkt hij dat hij dat gekke gezin eigenlijk wel een beetje mist. Als de zoon (Nicky) vervolgens belt om te vragen of hij terug kan komen omdat er een probleem is, bedenkt hij zich geen moment en gaat hij weer terug.

Een heerlijk liefdesverhaal met de nodige emotionele momenten. Oké ik beken, ik moest een klein traantje wegpinken! De eerste paar hoofdstukken kwamen een beetje moeilijk op gang, maar daarna wordt je opgezogen in het verhaal en wil je er eigenlijk in gaan wonen. Een verhaal over een gezin vol buitenbeentjes die zich ondanks alles staande weten te houden, en gelukkig een happy end beleven! Jojo Moyes is hard op weg een van mijn favo auteurs te worden.

 I don't want to just read books, I want to climb inside them and live there. 

