Alice’s Adventures in Wonderland

 Bente en Alice's Adventures in Wonderland Eén van de boeken die ik moet lezen voor mijn reading challenge is een boek ouder dan 100 jaar. En laten ze bij Shakespeare and Company (zie The A-Z of you and me) nou heel veel oude verhalen verkopen! Waaronder Alice’s Adventures in Wonderland van Lewis Caroll, voor het eerst gepubliceerd in 1865. Uiteraard heb ik vroeger Disneys versie van het verhaal gezien, maar ik had nog nooit het origineel gelezen, tot nu! 

Terwijl Alice en haar zus onder een boom zitten gebeurd er plots iets vreemds. Alice valt een eindeloze val en komt in de meest vreemde wereld ooit terecht! Een wereld waarin witte konijnen rondlopen met zakhorloges, hoedenmakers samen met gekke hazen gedoemd zijn altijd thee te drinken en een Harten Koningin die iedereen wil laten onthoofden. En dan heb je natuurlijk ook nog de Chesire Cat, waarvan de grijns je maar blijft achtervolgen. Gelukkig voor Alice weet zij te ontsnappen aan de gruwelijke orders van de Koningin, en weet ze zich staande te houden tussen alle bizarre gebeurtenissen en gekkigheid. Maar zal ze ooit weer terug kunnen keren naar haar zus en haar eigen vertrouwde wereldje, waar alles is zoals het hoort te zijn en je geen crocket hoeft te spelen met een egel als bal en een flamingo om mee te slaan? 

Hoewel Alice in Wonderland een van mijn minst favoriete tekenfilms was, doet het het origineel wel eer aan geloof ik (wat ik me er van kan herinneren tenminste, het is alweer een tijdje geleden). Eigenlijk is het een heerlijk dwaas verhaal, met dingen die alleen ik dromen kunnen. Het is in ieder geval een waardige klassieker, en iedereen zou het verhaal in grote lijnen moeten kennen (al is het alleen maar omdat er in moderne verhalen regelmatig Alice in Wonderland verwijzingen zitten). Gelukkig droom ik meestal over leukere dingen dan over de koningin van een kaartspel dat me wil onthoofden! Had ik trouwens al gezegd dat dit een geïllustreerde versie is? Wie had gedacht dat ik nog eens een boek met plaatjes zou lezen ;-) 

   
   

