The Beautiful and Damned

 Als leesverslaafde kan het natuurlijk niet zo zijn dat ik nog bijna niks van F. Scott Fitzgerald heb gelezen. Dus toen we in Parijs bij Shakespeare and Company waren (je weet wel, die geweldige boekwinkel met alleen maar Engelstalige boeken!), toen heb ik meteen een paar boeken van deze alom geprezen schrijver ingeslagen. Waaronder deze, The Beautiful and Damned. Wist je trouwens dat dit het favoriete boek is van Serena uit de serie Gossip Girl (weet je dat ook weer ;-)).

Anthony Patch is de waarschijnlijke erfgenaam van zijn grootvaders fortuin. In afwachting van het overlijden van zijn grootvader leeft Anthony een luxe leventje bestaande uit feestjes, filosoferen en vooral niet werken. Wanneer hij de flamboyante en beeldschone Gloria ontmoet en ze het huwelijksbootje instappen, lijkt zijn leven compleet. Maar dan weet Anthony zijn grootvader tegen zich in het harnas te jagen en wordt hij onterft. Anthony en Gloria proberen er alles aan te doen om na het overlijden van zijn grootvader toch nog hun erfenis te krijgen. Maar tot die tijd kunnen ze hun dure levensstijl niet veroorloven en raken ze steeds verder aan lager wal. 

Als ik heel eerlijk ben moet ik bekennen dat ik een eeuwigheid over dit boek heb gedaan. Het is niet zo dat er niets gebeurt, maar toch vond ik het een beetje saai. Misschien waren mijn verwachtingen te hoog gespannen. Begrijp me niet verkeerd, het is absoluut geen slecht boek (Fitzgerald is niet voor niets één van de grote schrijvers). Ik heb betere hoop voor The Great Gatsby, die ik ook nog op mijn to read stapel heb liggen. 

