Vele hemels boven de zevende

We kennen allemaal wel de uitdrukking ‘in de zevende hemel zijn’ voor iets waar we heel erg ontzettend bijzonder uitermate blij mee zijn, een soort overtreffende trap van het ‘gewoon’ gelukkig zijn. Vele hemels boven de zevende is geschreven door de Vlaamse auteur Griet op de Beeck. De titel sprak mij aan omdat het doet vermoeden dat er nog meer geluk mogelijk is dan het heel erg ontzettende bijzondere uitermate gelukkig zijn. 

Terwijl Lou twaalf is en gebukt gaat onder de grote druk die middelbare school heet, is haar tante Eva zesendertig en nog altijd single. Haar moeder Elsie is tweeënveertig en vindt onverwacht geluk op een plek waar ze het zelf nooit gezocht zou hebben, en dat geldt ook voor de zesenveertig jarige kunstschilder Casper. De opa van Lou, Jos, is al eenenzeventig en leeft met een groot geheim. Allemaal proberen ze om te gaan met de verantwoordelijkheden en dilemma’s die ze in het leven tegenkomen, en dat lukt de een wat beter dan de ander.

Niet helemaal wat ik van het boek verwacht had. Ik moest eerst een beetje wennen aan het Vlaams, ik ga het dan automatisch met een Belgisch accent lezen en dat maakte het soms grappig terwijl het niet grappig hoort te zijn. Aan het einde neemt het verhaal een onverwachte wending (ik had het in ieder geval niet aan zien komen, maar misschien heb ik niet goed genoeg tussen de regels doorgelezen), wat de titel een dubbele lading geeft. Het boek gaat in ieder geval niet over bijzonder gelukkige mensen. 

Wat mij dan weer wel bijzonder gelukkig maakt, als in de zevende hemel of zelfs nog hoger, is Thijm :)


En z’n papa met wie ik alweer meer dan een jaar getrouwd ben!

(Foto en bewerking door Dayenne Roording)

